7 tegn på avhengighet til sosiale medier

I disse nyere tider, har den digitale offentligheten tatt en plass i de flestes liv, der sosiale medier stadig tiltrekker seg flere brukere. Før mange vet ordet av det – så har man fått en form for avhengighet til å være tilstede på disse flatene. Det er mye positivt har kommet med disse plattformene. Blant annet har det gitt mange et større nettverk, muligheten til å holde kontakt med venner og familie, mulighet til å dele informasjon med hverandre og man kan dele meninger til en større skala. Når alle deler innhold og kommuniserer konstant på disse flatene, skaper det et slags sosialt liv på plattformene, som fører til at man jevnlig går inn for å sjekke hva som er nytt på både Facebook, Instagram og Snapchat. Det at man jevnlig, flere ganger om dagen, går inn for å oppdatere seg på hva som har skjedd på de ulike plattformene, kan være første tegn på at man er i ferd med å få vår tids avhengighet. Et aspekt ved avhengighet til sosiale medier er FOMO – som står for fear of missing out, og handler rett og slett om at man kjenner en trang til å få med seg alt som skjer i de ulike kanalene. Man tenker kanskje, når alle andre viser frem sitt liv på sosiale medier – gjerne en bestemt del av det, hvorfor skal man ikke gjøre det selv? Denne aktiviteten får oss til å bli litt avhengig, hvor man gjerne får et konstant behov for å dele innhold, skrive poster og sosialisere oss med venner døgnet rundt.

 

Før vi selv innser det, har vi falt for det å konstant oppdatere oss på hva som skjer på de sosiale flatene, og det å selv dele hva som skjer i eget liv for å opprettholde aktiviteten vår på internett.

 

Men hvordan ser egentlig avhengighet til sosiale medier ut og hvordan påvirker det oss? Hvis du opplever ett eller flere av disse punktene, og at de gjentar seg, så kan det være at du har en form for avhengighet.

 

  1. Du sjekker telefonen mer enn 4-6 ganger i løpet av en time for å se om du har fått noen nye varsler fra sosiale media.
  2. Du gjør ulike aktiviteter som for eksempel lager mat, synger eller maler bare for å poste om det på Facebook eller Instagram.
  3. Du tar selfier overalt og poster de på Instagram og Facebook flere ganger i uken.
  4. Man kjenner på en tristhet når man ser andres bilder av at de er ute å reiser.
  5. Man deler alt om hva man gjør og opplever i løpet av en dag.
  6. Man har telefonen tilgjengelig hele tiden og man sjekker de sosiale mediene både mens man sitter i møter, mens man egentlig skal jobbe og ved hver pause man har.
  7. Man har vansker å sove eller glemmer å spise fordi man er for opptatt med å oppdatere seg på hva som skjer på sosiale media.

 

Dette er noen få tegn som man lett kan legge merke til både hos seg selv og venner. Derfor vil vi her gi dere noen tips til hvordan man kan unngå og begrense avhengigheten:

 

  1. Ha et avslappet forhold til sosiale medier – man må ikke poste noe bra eller engasjere seg i bilder hele tiden. Det å begrense eget engasjement og redusere mengden man poster hver dag, kan være en god start.
  2. Slå av varslinger – Det er kjempelett og kan gjøre det lettere å fokusere på jobb, studier og andre aktiviteter man gjør i løpet av dagen.
  3. Begrens tiden – sett deg en grense for hvor mange ganger i løpet av dagen du skal få lov til å sjekke de sosiale plattformene. Dette kan for eksempel være at man setter et mål om å kun sjekke de ulike plattformene én gang på morgenen, én gang ved lunsj og én gang etter jobb. Dette vil kanskje gjøre at man får mer verdi når man først går inn for å sjekke.
  4. Ikke ta med telefonen i sengen – Tar man med telefonen i sengen kan det fort ende i at man ligger å scroller gjennom de ulike kanalene i timesvis før man tar kveld. Det kan gi redusert tid til å sove på, i tillegg kan lyset fra skjermen gjøre deg mer våken. Dette kan igjen redusere søvnkvaliteten. Ved å legge fra seg telefonen 40 minutter før vi skal legge oss kan bidra til å redusere avhengigheten samtidig som man får økt søvnkvalitet.
  5. Gjør andre aktiviteter eller les en bok – Gjør aktiviteter du liker uten å ha telefonen med. Dette kan være å ta seg en joggetur, besøke venner eller les en bok. Slike aktiviteter kan både være bra for kropp og sjel og er som regel bedre enn å bruke tid på å stirre i telefonskjermen hele dagen.

 

Det å sette opp enkle rutiner for når du skal bruke telefonen generelt, kan være en effektiv måte for å bli kvitt avhengigheten. Man kan prøve ut noen av disse tipsene for å se om det hjelper deg å slappe mer av og om det reduserer angsten knyttet til å gå glipp av det som skjer på sosiale medier. Det er en bedre å bruker tid på å gjøre ting man liker i det virkelige liv, enn å vise disse tingene på sosiale medier.