Hvorfor har det å bli lykkelig fått så stor plass i våre liv? Kan man praktisere positiv psykologi like lett som det blir forkynt?

De fleste av oss har en travel hverdag med mye som skal gjøres. Ofte er man bekymret for om man rekker alt og strekker til. Vi strever konstant, og stiller oss selv stadig spørsmålet om vi kan gjøre noe bedre og noe større med livet. Hvorfor er det slik at ingenting er godt nok som det er?

 

Når ble det å være lykkelig en oppgave? Hvorfor er det slik at vi bruker internett til å lese om hvordan vi kan oppnå lykke i stedet for å se innover på sitt eget liv? Det er akkurat her positiv psykologi kommer inn i bildet. Så hva er egentlig dette konseptet som den siste tiden har fått mer oppmerksomhet?

 

Positiv psykologi handler om å ta kontroll over egne følelser og tillate en selv å være lykkelig i hverdagen. Det handler om å ta utgangspunkt i egne styrker og ressurser. Livet kan selvsagt til tider være komplisert, men hvorfor er det slik at søken etter egen lykke ofte fører til at man mister både nattesøvn og sinn? Hvorfor løper vi i det uendelige, fra et sted til et annet, i søken etter lykke – samtidig som vi overser alt vi allerede har oppnådd?

 

Som for eksempel:

Du har gode karakterer, og nå vil du ha en god jobb.

Du har en god jobb, men nå vil du være den beste i gruppen.

Du ønsker å bli forfremmet, verdsatt og applaudert.

Du blir forfremmet, og så starter du å se etter nye muligheter andre steder.

 

Dette fortsetter som et roterende hjul hvor vi jakter etter den nye lykken i stedet for å hylle det vi allerede har oppnådd. Essensen av den nåværende prestasjonen i å få gode karakterer går tapt idet vi tenker at en god jobb er det beste som kan skje oss!

 

Den konstante jakten etter makt, berømmelse, penger – og nå også jakten etter følgere på Instagram og Facebook – gjør at lykken driver lenger og lenger unna. Fordi vi alltid jakter etter noe bedre, i stede for å sette pris på det vi allerede har. Gjennom å utvikle sterke følelser som leder oss i feil retning skaper vi ofte stress og angst hos oss selv. Med andre ord er vi i noen tilfeller selv ansvarlige for å skape negative tanker – negative tanker som igjen fører til en tro på at sinnet vårt sliter. En kommentar fra en kollega, en post i sosiale medier med uforventet respons, eller kritikk av antrekket og lignende, kan muligens oppleves overdrevet sårende. Gjentatte hendelser som dette kan derfor føre til en følelse av å være mislykket. Men – det er sinne, raseri og strømmen av negative følelser som driver oss til det psykiske stresset. Positiv psykologi har avslørt at positiv tenkning, positive følelser og det å fokusere på egne styrker vil ha en positiv effekt på den psykiske helsen.

 

På samme måte som loven om tiltrekning sier at vi tiltrekkes positive eller negative opplevelser i livet vårt, vil følelsen av positivitet og tilstedeværelse komme til oss naturlig ved at vi praktiserer det. Det å ha en positiv holdning kan hjelpe oss å bedre takle det å feile, tape eller det å komme videre fra en sykdomsdiagnose. Det kan hjelpe oss å unngå tankekaos.

Positiv psykologi handler om vitenskapen og kunsten ved å bruke egne styrker til å bekjempe negative tanker og følelser, og det å finne lykken i de små ting du gjør hver dag.

 

Her er noen få tips inspirert av positiv psykologi som du enkelt kan følge i hverdagen:

 

Ta en god pause – Stopp opp og spør deg selv om du bruker tiden din på en verdifull måte, føles det meningsfullt? Hvis svaret er ja – da er du mest sannsynlig på riktig vei. Enten opplever du allerede glede, ellers er dette rett rundt hjørnet. Er svaret derimot nei, så kan dette tyde på at tidsbruken din kanskje står litt i veien for lykkefølelsen. Det betyr ikke nødvendigvis at du må gå en helt annen retning for å oppleve glede, det kan hende det ligger rett rundt hjørnet. Hvis du får gode karakterer. Så yeey! Feir denne gleden i dag. Fortell deg selv at du er glad for det du har oppnådd. Hva som kommer etter dette er kanskje usikkert, men det er godt mulig en god jobb vil følge. Det viktige er imidlertid at du gir den nåværende suksessen den oppmerksomheten den fortjener, noe som mest sannsynlig vil gjøre livet ditt litt mer behagelig her og nå.

 

Meditasjon skal ikke bare leses om, det skal også praktiseres! – Er du en av de som leser lange poster om meditering og yoga, men unnlater å praktiserer det selv? Ikke alle klarer å meditere ved første forsøk da det å meditere krever et høyt nivå av fysisk og psykisk ro, og emosjonell kontroll. Men øving gjør mester, det handler bare om å komme i gang. Når du blir med kjent med hvordan det skal praktiseres, så vil dette mest sannsynlig gi deg et nytt perspektiv med påfølgende lykke og ro. Det kan hjelpe deg med å komme i kontakt med ditt dypere indre, noe som igjen kan hjelpe deg med å se lykke i de små tingene i livet.

 

Uttrykk takknemlighet – det koster ingenting samtidig som det gir oss mye tilbake! Positiv psykologi tror sterkt på det å uttrykke takknemlighet, og det å utføre snille handlinger. Noe så “enkelt” som å hjelpe en eldre person med å handle, stille som frivillig på et Røde Kors event eller lignende, hjelpe noen med å lære et språk eller snakke med noen som har behov for det er alle små handlinger som kan få deg til å føle glede samtidig som det kan utfordre det indre behovet for stadig skulle møte andres forventninger. Det å være takknemlig vil også kunne gi en jevn dose av glede. Effekten av takknemlighet er stor, og man kan bli overrasket over den gode positive effekten dette har på den mentale helsen.

 

Ikke vent med å følge rådene positiv psykologi gir til du har lest deg opp eller blitt coachet. Start allerede i dag, og kanskje opplever du en øyeblikkelig gladere sinnstilstand og generell velvære.