Hvordan slutte å prokrastinere, og hvorfor gjør vi det i utgangspunktet?

Vi alle har vel funnet oss selv i situasjoner hvor vi gjør alt annet enn det vi i utgangspunktet skal gjøre. Spesielt når vi skal jobbe, studere, rydde eller vaske. Hva er det som gjør at vi soser oss inn i all verdens ting? Vi vet i bunn å grunn at det er bare å begynne, så får man det gjort. Allikevel finner vi oss selv i å gjøre andre ting.

 

Hva er prokrastinering?

Prokrastinering handler om at man utsetter å begynne med noe til fordel for å gjøre man synes er mer lystbetont – mer interessant og gøy. Det er det man gjør når man i stede for å starte på et prosjekt eller en oppgave, velger å bruke tid på instagram, netflix, youtube eller google før man begynner. Det handler rett og slett om utsette arbeid man skal gjøre, og det er som regel en bevisst handling og omtales gjerne som en kronisk utsettelsesatferd.

 

De fleste av oss prokrastinerer fra tid til annen, men for noen kan omfanget av prokrastineringen og distraksjoner bli så stort at det utgjør et problem ved at det hindrer oss i å prestere på prosjekt eller oppgaver. Det er nødvendigvis ikke et problem i seg selv å prokrastinere, det handler bare om å begrense det, fordi utsetter man ting kan det ofte føre til til at man bare får mer å gjøre som igjen kan føre til stress.

 

Hvorfor prokrastinerer vi?

Som regel er det en bevisst handling, hvor man utsetter stresset man føler på, men er det egentlig slik? Det er flere grunner til at vi prokrastinerer og her er noen av dem:

 

  • Ofte er det gjerne større oppgaver eller prosjekt uten et klart startpunkt som lett fører til at man begynner prokrastineringen. Dette handler om at hvis man ikke har et klart startpunkt og et klart mål for hva man skal gjøre, er det lettere å bare gjøre et par andre ting man synes er gøy før man begynner.

 

  • Perfeksjonisten i deg kan føre til at du utsetter oppgaver. Dette skyldes ofte at oppgaver man ikke har begynt å skrive, inneholder ingen feil. Perfeksjonisten ønsker å levere en perfekt oppgave, og dette presset man legger på seg selv kan føre til at man får problemer med å i det hele tatt begynne.

 

  • Impulsivitet er med å drive prokrastinering, dette skyldes at man lett blir distrahert og har en tendens til å la seg lett friste til å gjøre andre ting.

 

  • Mangel på energi kan føre til at man mister fokus på og gir oss lysten til å gjøre ting som er lettere å ta stilling til. Mangel på energi fører til at man rett og slett bare ikke orker å begynne på prosjektet nå.

 

  • Distraksjonene er lett tilgjengelig, vi har både smarttelefoner, pc’er, mange apper som er sosiale eller gir oss mulighet til å spille, vi har netflix som gir oss mulighet til å se filmer eller episoder slik som det passer oss og alt dette gjør det mye lettere for oss å bare skal sjekke den ene appen, spille en runde eller se en episode av en tv-serie før vi begynner på prosjektet vi har foran oss.

 

Hvordan kan man slutte?

For mange har prokrastineringen blitt en vane, og vaner kan som kjent være vonde å vende. Kanskje du sier til deg selv at du jobber best under press? Er tanken om at man jobber best under press bare en unnskyldning man sier til seg selv for å utsette arbeidet til siste liten? Dette er nok kun en liten illusjon, for selv om presset kan være bra for noen så vil nok de fleste levere en bedre oppgave hvis de ikke jobber under høyt press om tid.

 

Prokrastinering gir som regel kun en kortsiktig gevinst, men oppgaven må fortsatt gjennomføres selv om man utsetter den. Ofte ender utsettelsen med at vi angrer på det etterpå og derfor kan det være nyttig å forsøke å minimere tiden som går med til å prokrastinere.

 

Her er noen tips som kan hjelpe deg å komme i gang å starte på oppgaven med en gang:

 

  1. Sier du til deg selv at du jobber best under press? Da kan du sette en ny personlig deadline som gir deg dette presset, i tillegg til at dette gir deg mulighet til å fullføre prosjektet i god tid, får du også mulighet ta en pause fra arbeidet for å se over det en siste gang før du leverer.
  2. Planlegging er gull verdt: hvis du synes det er vanskelig å begynne på oppgaven for at du ikke helt vet hvor du skal starte er en god ide å begynne med planlegging av arbeidet. Her kan man bryte ned oppgaven i mindre deler, skaffe oversikt og finne et startpunkt – på denne måten kan man planlegge egen tid.
  3. Hvis trangen er stor til å se en episode av noe før man begynner eller sjekke mobilen, så er det helt greit å gjøre det. Det som er viktig da, er at man på forhånd bestemmer seg for hvor mye tid man skal få på å gjøre andre ting for deretter å følge denne beslutningen.
  4. Belønning – når man har delt opp oppgavene på prosjektet kan man gi seg selv en pause som belønning for hver fullførte oppgave, eller man kan gi seg selv en pause etter man har jobbet noen timer med oppgaven. Slik kan gjøre ting man synes er gøy uten å utsette arbeidet.
  5. Til slutt, hvis man virkelig ikke klarer å starte, kan det være en ide å sette seg ned å finne grunnen for at man ikke klarer det. Finner man årsaken er det lettere å gjøre noe med.

 

Det viktigste for å unngå stress og at man blir psykisk sliten av å utsette ting er å prioritere de riktige tingene. På denne måten får man tid til å gjøre de morsomme tingene underveis eller etterpå uten å ha en oppgave hengende over seg. Hvis du opplever at prokrastinering har blitt et så stort problem at det både går ut over arbeidet og deg selv, kan det være nyttig å ta kontakt med en psykolog på nett – som kan hjelpe deg å finne årsakene til prokrastineringen og finne de riktige teknikkene som kan hjelpe deg å stoppe.