God søvn er viktig for den psykiske helsen!

Prøver du å løse verdensproblemer når du egentlig skal sove? Ligger du å bekymrer deg over ting som har skjedd i løpet av dagen? Dette kan være et tegn på at noe i livet stresser deg eller at søvnrutinene ikke er på plass. Det er helt normalt å oppleve problemer med å sovne i løpet av livet, men, hvis disse problemene vedvarer så kan det gå ut over den psykiske så vel som den fysiske helsen vår.

 

Søvn er viktig for god helse

God og nok søvn er viktig for oss mennesker. Helst skal man som voksen ha mellom 7-8 timer hver natt, samtidig har vi mennesker ulike behov for søvnmengde så det å bli kjent med seg selv og hva som er optimalt for seg selv er lurt. Det å få god søvn er viktig fordi det gir både kropp og sinn en dyp hvile som er viktig for å ha følelsesmessig balanse, konsentrasjonsevnen, det å tåle ulike belastninger både fysisk og psykisk og vi har behov for det for å fungere godt i det daglige. De fleste av oss har nok opplevd å sove dårlig en natt. Der man kanskje har opplevd å være ekstremt trøtt morgenen etter, man føler seg sliten hele dagen, man opplever at man lett mister konsentrasjonen, man sitter kanskje å nikker ved kontorpulten eller i forelesningen fordi man holder på å sovne, prestasjonsevnen vår går ned og man opplever at det kanskje påvirker humøret vårt. Vedvarende søvnproblemer kan føre til at man opplever redusert livskvalitet. En god natts søvn har derfor en rekke positive effekter på oss, både er det viktig for den fysiske og den psykiske helsen som igjen er med å påvirke hvordan vi fungerer i det daglige.

 

Søvnproblemer er ofte et tidlig symptom ved de fleste psykiske lidelser. Søvnproblemer kan være at man har problemer med å sovne, vansker med å opprettholde søvnen eller at man ikke føler seg uthvilt etter søvn. Hvis dette vedvarer over tid kalles det insomni som er en av de vanligste søvnproblemene. Dårlig søvn kan påvirke den psykiske helsen vår og den psykiske helsen vår kan påvirke søvnen – noe som kan utspille seg i en ond sirkel. Derfor er det viktig å jobbe med å bedre søvnen og behandle søvnproblemene ettersom dette kan bidra til å redusere symptomene på ulike psykiske lidelse.

 

Gode søvnvaner kan være viktig for å legge til rette for god søvn

Å ha søvnrutinene på plass kan hjelpe oss å unngå og forebygge søvnproblemer samtidig kan det hjelpe oss å forebygge psykiske problemer og lidelser. Gode søvnvaner kan gi bedre søvnkvalitet og riktig søvnmengde – for å oppnå dette er det viktig å lage seg og lære seg gode rutiner for å sove. På bakgrunn av dette har vi laget en gratis søvnguide. Den kan du få tilsendt øyeblikkelig ved at du melder deg opp på nyhetsbrevet vårt i ruten nedenfor og klikker på “send meg guiden”. Trenger du ytterligere hjelp med søvnproblemene kan det være relevant å snakke med en online psykolog, hvor kognitiv atferdsterapi ofte blir brukt, der man lærer seg å identifisere og endre egne tanker rundt søvn slik at man kan hjelpe seg selv til bedre søvn.

 

Få søvnguiden tilsendt her:

I denne søvnguiden gir vi deg 8 raske og enkle tips til hvordan du kan bedre søvnkvaliteten.

Ja takk, send meg guiden!

E-Post


Ved å skrive inn e-postadressen din ovenfor og klikke på «Send meg guiden» samtykker du til at vi sender deg informasjon om psykisk helse og våre tjenester og at vi bruker e-postadressen din til å gjøre dette.
Du kan når som helst endre dine preferanser for kommunikasjon. Mer informasjon om dette i våre vilkår og personvern